Dela ene najizvirnejših slikark 20. stoletja prvič pri nas

Ob 10. obletnici smrti Marie Lassnig (1919–2014), ene najpomembnejših avstrijskih in mednarodno priznanih umetnic, Cankarjev dom v sodelovanju s Fundacijo Marie Lassnig in Neue Galerie v Gradcu gosti njeno prvo samostojno razstavo v Sloveniji. Lassnigova je poznana zlasti po svojih psihološko ekspresivnih avtoportretih in t. i. konceptu občutenja telesa ali »body awareness« (Körperbewusstsein). Na svoji izjemni umetniški poti je ustvarila bogat slikarski in risarski opus, posvečala pa se je tudi filmskemu ustvarjanju. Živela je v zavzetem dialogu s svojo umetnostjo, ki je tvorila ključno prvino njenega bivanja. Čeprav je bila avtorica zasluženega javnega priznanja deležna razmeroma pozno v življenju, so sedaj njena dela pomemben del zbirk najvidnejših muzejev, kot so MoMA v New Yorku, dunajski muzej Albertina, Stedelijk muzej v Amsterdamu, Muzej Ludwik v Kolnu in drugi. Na razstavi bodo razstavljena zlasti njena dela na papirju (risbe), skupaj z nekaterimi 

"Vse od svojih umetniških začetkov je bila Lassnigova večinoma risarka. Risba ne zavzema le količinsko pomembnega mesta v ustvarjanju Marie Lassnig, ampak se v njej sooča z osrednjimi problemi iskanja umetniške identitete in razmerja do svojega telesnega položaja. Maria Lassnig se tako v risbi kot z njo pozicionira kakor neodvisna umetnica, ki se želi vpisati v moški kanon in v njem tudi pričakuje mesto zase, s tem da subjektivni izhodiščni položaj med risanjem in samo dejavnost risanja kot procesa iskanja podobe uporablja refleksivno, kompozicijsko in prostorsko produktivno. Te funkcije risanja za Marijo Lassnig, ki so jo zaposlovale zlasti v zadnjih letih njenega življenja, ko je vprašanje njene zapuščine dobilo novo eksplozivno moč, lahko določimo na podlagi izbora risb od približno devetdesetih let 20. stoletja do konca njenega življenja in hkrati pokažemo, da procesi njenega risarskega raziskovanja nikoli niso bili dokončani."
Claire Hoffmann, »Vleči črte, ki jih še nihče ni.« Funkcije risanja za Mario Lassnig, iz besedila razstavnega kataloga
 

Katarina Hergouth, vodja razstavnega programa v Cankarjevem domu, se je med pripravami na razstavo pogovarjala z direktorjem Fundacije Marie Lassnig na Dunaju, Petrom Pakeschem.

Gospod Pakesch, ste direktor Fundacije Maria Lassnig. Kakšne so bile okoliščine njenega nastanka (leta 2015) in kaj je njen glavni namen?
Fundacija je bila ustanovljena posthumno, leta 2015, v skladu z volilom Marie Lassnig. Ker je umrla brez dedičev in ni imela družine, fundacija skrbi za njeno umetniško in materialno zapuščino.

Maria Lassnig je bila rojena leta 1919 v Kapeli na Grobniškem polju na avstrijskem Koroškem, tako blizu Slovenije, vendar je ljubljanska predstavitev njena prva samostojna razstava v Sloveniji. Kakšni so po vašem mnenju razlogi za to? Kakšne predstavitve je bila deležna v sosednjih državah?
Zelo smo veseli njene prve prisotnosti v Sloveniji. Morda je bil razlog prevelika geografska bližina? Glede sosednjih držav; pred nekaj leti je bila organizirana razstava v Firencah v Palači Pitti. Druge predstavitve so bile v Švici, Nemčiji, na Češkem, Danskem, Poljskem, Kitajskem, Nizozemskem, v Veliki Britaniji in ZDA, v tem delu sveta pa ne.

Kako bi delo Mario Lassnig na kratko predstavili novemu občinstvu – tistim, ki je še ne poznajo?
To ni lahko, njeno delo je nadvse raznovrstno. Kot slikarka se ukvarja z lastno percepcijo, s svojim konceptom body awareness oz. občutenja telesa, kot ga imenuje, skrajno zavzeto pa se posveča tudi široki paleti drugih tem. Absolutno je slikarka 21. stoletja!

Mario Lassnig poznamo predvsem po velikih oljih na platnu, številna in pomembna dela pa je ustvarila tudi na papirju. Na ljubljanski razstavi si bomo lahko ogledali predvsem njene risbe. Zakaj so pomembne za njen opus?
Risba je bila zanjo najbolj neposreden in spontan medij. Številne risbe iz avtoričine zapuščine ponujajo še bolj intenziven vpogled v njeno misel kot olja.

Mario Lassnig ste osebno poznali in z njo sodelovali. Kakšna je bila kot osebnost in kot umetnica?
Bila je prav tako vsestranska, kot danes dojemamo njeno delo. Čudovito je bilo sodelovati z njo, čeprav ne vedno preprosto.

Od 28. februarja do 18. avgusta 2024
Maria Lassnig: Risbe in slike
Kuratorja razstave: Peter Pakesch, Katarina Hergouth
Oblikovanje razstave: Sara Badovinac Zabret
 

Značke
Najbolj brano

Obdarujte s kulturo

Slavnostno odprtje 35. Ljubljanskega mednarodnega filmskega festivala

Dvajset uspešnih sezon Piaf, Edith Piaf

© Cankarjev dom

Piškotki   Produkcija ENKI