Kultura vsak teden pri vas
Prijavite se na
E-novice cankarjevega doma
Novosti programa, napovedi, zgodbe in zakulisja in druge zanimivosti vsak teden v vašem e-poštnem nabiralniku.
Film
Režija: Nadja Frenz, Sigrun Matthiesen; Nemčija, 90'
Privlačen in veder film spremlja nemškega pisatelja in Nobelovega nagrajenca Günterja Grassa v obdobju dveh let, med pisanjem njegove avtobiografije Beim Häuten der Zwiebel (Pri lupljenju čebule).
V tem času film prikazuje Grassovo udeležbo na različnih dogodkih, kot so branja, politične kampanje, podelitve nagrad in srečanja s prevajalci v njegovem rojstnem Gdansku, danes poljskem mestu, ki se je takrat imenovalo Danzig. Prav tako ga filmska ekipa spremlja na potovanju v Pariz, kjer skupaj s hčerko, igralko Helene Grass, nastopa na odru s programom igrive in provokativne nemške romantične ljudske poezije, Des Knaben Wunderhorn, izjemne zbirke ljudskega slovstva, ki sta jo med letoma 1805 in 1808 izdala Achim von Arnim in Clemens Brentano.
Film vključuje intervjuje s prijatelji in kolegi, kot so Salman Rushdie, Amos Oz, Hans Magnus Enzensberger in Tadeusz Rózewicz, nastopajo založnik Gerhard Steidl, Grassova prijateljica, vplivna založnica Maria Sommer, nekdanji nemški kancler Gerhard Schröder in drugi, ki osvetljujejo različne vidike Grassovega življenja in dela.
Pomemben del dokumentarca se osredinja na razkritje iz leta 2006, ko je Grass priznal, da je bila enota wehrmachta, v kateri je pristal kot 17-letnik, v resnici enota Waffen-SS, kar je povzročilo številne polemike. Film raziskuje, kako je to priznanje vplivalo na njegovo življenje in delo ter kako se je s tem soočal.
Skozi kombinacijo opazovanj in intervjujev film ponuja intimen vpogled v Grassovo vsakdanje življenje, njegovo umetniško ustvarjanje in politično angažiranost, hkrati pa osvetljuje kompleksnost njegove osebnosti in vpliv njegove preteklosti na njegovo delo.
Projekciji dokumentarnega filma sledi kratek pogovor z dr. Dieterjem Stolzem in prof. dr. Gertrude Cepl-Kaufmann.
Slovenski podnapisi
Partnerji projekta: Goethe-Institut Ljubljana, Cankarjev dom, Oddelek za germanistiko FF UM, založba Kulturni center, Lutkovno gledališče Maribor – Film v Minoritih, Javna agencija za knjigo, Mestna občina Maribor, DAAD in Oddelek za prevodoslovje Filozofske fakultete Univerze v Mariboru
Brezplačne vstopnice
Dr. Božo Repe, profesor na ljubljanski Filozofski fakulteti in avtor knjige S puško in knjigo.
Povezuje: dr. Ali Žerdin, kustos Muzeja tiska, novinar in urednik Sobotne priloge Dela
Brezplačne vstopnice
Na večeru bosta gostovala dr. Mateja Ratej, publicistka in avtorica knjige Svastika na pokopališkem zidu (2021), ki govori o vzniku hitlerizma na Štajerskem, ter publicist in urednik Luka Lisjak Gabrijelčič.
Povezuje: dr. Ali Žerdin, kustos Muzeja tiska, novinar in urednik Sobotne priloge Dela
Brezplačne vstopnice
Tržaški filozof in publicist Jernej Šček bo gostil italijanskega zgodovinarja in profesorja na pariški univerzi Science Po, Maria Del Pera. Del Pero je izvedenec za zgodovino sveta in Združenih držav Amerike.
Brezplačne vstopnice
Akademik dr. Jože Pirjevec je avtor monumentalnih knjig Partizani (2020) in Tito in tovariši (2011). Med gostovanjem profesorja Pirjevca bo predvajan tudi intervju s Friderikom Hrastom, zadnjim še živim partizanskim tiskarjem.
Povezuje: dr. Ali Žerdin, kustos Muzeja tiska, novinar in urednik Sobotne priloge Dela
Brezplačne vstopnice
Zaključna baletna produkcija
Prireja: Moji baletni koraki, s. p.
Zaključna baletna produkcija Moji baletni koraki vas popelje na travnik, katerega prebivalci dobijo povabilo na poletno zabavo. Ju hu hu, poletna zabava na travniku za vse! Tudi za vas! Dobrodošli!
Nastopajoči: plesalke in plesalec Mojih baletnih korakov
Koreografija: Nuša Košti skupaj s plesalkami in plesalcem Mojih baletnih korakov
Scenografija: Kaja Orel
Kostumografija: Gaja Novak in Zdenka Črnčič
20 EUR
Začetek prodaje vstopnic: 5. maj 2025
Gledališka predstava
Izhodiščno besedilo, iz katerega je nastala ideja za gledališko predlogo, je Smrt in deklica I–V (Drame princes) pisateljice Elfriede Jelinek.
Predstava pred nas postavi norost današnjega sveta, v katerem utripa nepregledna množica novic, zgodb, želja, hrepenenj, pogledov . . . Stare zgodbe in načela se prepletajo z novimi; zakoreninjeni predsodki se drobijo in dobivajo nove podobe; novi tehnološki dosežki aktivno posegajo v naša vsakdanja življenja in mešajo navade, stereotipe, ki so toliko let veljali v družbi.
Vsi ti impulzi so strnjeni v gledališki prikaz, ki mu na točki preloma »zmanjka napajanja« in ugasne. Kaj ostane, ko vsa navlaka, vse površinsko današnjega vrvenja izgine, se izklopi, ne obstaja več?
Kaj je tisto, kar je spodaj, pod plastmi virtualnih in utopičnih predstav o tem, kdo smo, kam gremo in kaj si želimo?
Režija, dramaturgija, scenografija in mentorstvo: Samanta Kobal
Nastopajo: Hana Cej, Tereza Simčič, Ilinka Jasminka Lumbar Jenič, Valent Batič Boškoski, Sara Vuk, Leja Klanči, Ginevra Gianferrari, Elizabeta Šajina, Niki Ličar Štor, Eva Kovač, Erna Kamerić
Oblikovalec giba: Igor Sviderski
Glasbeno mentorstvo: Staša Peršolja Bučinel
Kostumografija in glasba: skupinski izbor
Tehnik: Miloš Ferfolja
Produkcija: Gimnazija Nova Gorica
Po komediji Limonada Slovenica Vinka Möderndorferja
Gledališka predstava
»Bi limonado? Samo da bo dovolj sladka …«
Skorajda odrska telenovela, ki popelje skozi zaplete, razplete, zaslepljenost, romance in vse prelepe politične zablode, ki krasijo naš svet ...
Režija in mentorstvo: Miha Slapnik
Nastopajo: Nives Firer, Evan Adamlje, Izak Adamlje, Dana Cvahte, Žiga Juhart, Aljaž Žnidar, Dora Zajc
Oblikovanje luči: Miha Slapnik, Franci Čander
Oblikovanje zvoka: Miha Slapnik
Scenografija: Miha Slapnik, Žiga Juhart
Kostumografija: Miha Slapnik in Lažni igralci
Produkcija: ŠC Slovenske Konjice - Zreče, Gimnazija Slovenske Konjice
Gledališka predstava
Predstava Franz K. poskuša ugotoviti korelacije med Pismom očetu in štirimi novelami, Preobrazba, Pred vrati postave, Sodba, Gladovalec. Pismo očetu je Kafkova najbolj osebna izpoved, če odmislimo dnevnike in korespondenco z Mileno. Veliko njegovih del zaznamujeta njegov odnos do očeta in očetov odnos do njega. Velika škoda je le, da je pismo pokazal le materi in ga oče ni nikoli videl, tako tudi ni imel možnosti za zagovor. Mogoče pa je Franz to tudi želel, saj je po mnenju njegovega najboljšega prijatelja Maxa Broda Kafka močno pretiraval pri poudarjanju očetovih lastnosti. Vendar ga je le treba razumeti; bil je izredno rahločuten in občutljiv in za večino lahen vetrc je bil zanj že vihar. Tako lahko vedno znova v njegovih novelah srečamo simbolične prikaze odnosa z očetom. Mogoče smo bili preveč drzni in oholi, ko smo povedali: to doživetje je povzročilo ta zapis. Franz nam prav gotovo ne bo zameril. Lahko mu zameri le Max Brod, ki ni upošteval njegove zadnje želje, da zažge njegove zapise, temveč jih je izdal in naredil Franza Kafko za enega največjih pisateljev 20. stoletja, s tem pa dopustil različna razumevanja in interpretacije.
Režija: Svit Vurberški in ekipa
Scenarij, dramaturgija: Rok Tkavc, Svit Vurberški
Igrajo: Zarja Puh, Gea Palir, Lina Mihajlović, Tinkara Hajnc, Žan Medved, Rok Žura, Miha Knehtl
Mentorstvo: Svit Vurberški
Vodja tehnike: Sani Smajić
Oblikovalec luči: Filip Ferk
Oblikovalec zvoka: Matic Novak
Produkcija: II. gimnazija Maribor
Po noveli Temna stran meseca Edvarda Kocbeka
Gledališka predstava
Vojni svet je pol negotovosti. Senca vojne je prestopila z bojišč v mest, legla čez ulice in trge ter se priplazila v domove. Smrt preži za vsakim vogalom in v vsaki senci, strah pa visi v zraku. Ko je osebna varnost ogrožena, ostaneta le dve možnosti: se grožnji upreti ali pred njo zbežati. Na podlagi Kocbekove novele Temna stran meseca se predstava ukvarja s človekom, ki se je izgubil v divjem vojnem svetu in se lahko iz svojega bunkerja reši le tako, da se z jasnim in odločnim dejanjem postavi na tehtnico zgodovine.
Priredba, scenarij in režija: Žiga Virtič
Nastopajo: Nikolina Dobrijević, Neža Grajfoner, Tinkara Hajnc, Nina Kekec, Lana Kos, Maša Prah, Neža Salaj, Eliza Vaupot, Dalibor Veselič, Žiga Virtič, Vanja Vučić
Scenografija: Sani Smajić
Kostumografija: Druga scena
Oblikovanje tona: Marcel Olenšek
Oblikovanje luči: Filip Klasinc
Lučni tehniki: Filip Klasinc, Zala Klavž, Vasja Dobaj
Multimedija: Matic Novak, Vita Medved, Jaša Šoba
Odrski tehniki: Enej Pauman, Sani Smajič, Matevž Šavora, Adam Robin, Eva Dolenc,
Vodja tehnike: Sani Smajić
Mentorica: Andreja Gungl
Drugi sodelavci: Uroš Kaurin (pomoč pri igri), Zoran Petrović (pomoč pri režiji), Združenje OZVVS Maribor in Miran Fišer (izposoja vojaških unifom), Mira Strnad (pomoč pri kostumografiji)
Produkcija: II. gimnazija Maribor